FCG Engineering verzorgt regelmatig de installatie en programmering van DTA-systemen. Vele crossers, racers en liefhebbers hebben bij ons hun wagen laten voorzien van dit geavanceerde systeem en altijd naar volle tevredenheid en vaak met opmerkelijk goede resultaten.
Bijkomend voordeel van DTA is dat het – mits correct afgesteld – wettelijk toegestaan is. De jaarlijkse Algemeen Periodieke Keuring is dus geen enkel probleem.
Hieronder vind je een korte uitleg van het DTA-systeem welke in veel gevallen toegepast wordt in race- of competitiemotoren. FCG Engineering verzorgt regelmatig de installatie en programmering hiervan. Deze werkzaamheden behoren tot onze specialiteiten. Mocht je DTA overwegen, neem dan contact met ons op voor een persoonlijke offerte.
Vrijwel alle moderne verbrandingsmotoren zijn tegenwoordig voorzien van een elektronisch motormanagement. Het nadeel van deze systemen is dat ze niet eenvoudig aan te passen zijn. Een motor is vrijwel altijd een massaproduct voorzien van een vast geprogrammeerd motormanagement.
DTA
Een goede oplossing is het monteren van een DTA-systeem. Om kort te gaan: dit is een volledig vrij programmeerbaar stand-alone full race motormanagement waarbij de originele kabelboom en originele motormanagement komen te vervallen. Een DTA-systeem kost aardig wat geld, maar het grote voordeel is dat de beperkingen van het originele motormanagement vervallen. Op deze manier ben je volledig vrij in het naar eigen wensen instellen van de karakteristieken van de motor. Aan DTA zitten veel voordelen en het is voor competitiemotoren en veeleisende gebruikers de beste oplossing. Het DTA-systeem wordt op de rollenbank afgesteld met onbelaste motor en in deellast en vollast. Op deze manier kan voor elk toerental (op intervalbasis) een ideale situatie geprogrammeerd worden.
In veel gevallen wordt een DTA-systeem gecombineerd met throttle bodies. Hierbij vervalt het luchtfilter, de aanzuigbuis en het inlaatspruitstuk. Deze onderdelen worden per cilinder vervangen door een speciale inlaatkelk voorzien van een eigen gasklep en injector.
Extra functionaliteiten van DTA
DTA kent ook veel extra functionaliteiten naast het laten functioneren van een motor, te weten:
– launch control (zie toelichting);
– aansturing van een turbo (inclusief correcties voor het zg. turbogat);
– vrij instelbare toerenbegrenzer;
– optimaal schakelmoment indicator (lamp);
– foutdiagnose middels eenvoudige stekkerverbinding;
– geheugen van de laatste drie minuten bedrijf.
Ook kunnen wij bij een DTA X-Dash inbouwen, dit is een display met alle nodige informatie. Zie hier de display:
Launch control is een systeem wat verhinderd dat in de 1e versnelling de aangedreven wielen gaan spinnen. Door aansluiting van sensoren op een niet-aangedreven wiel en voorgeprogrammeerde waarden kan een eventueel snelheidsverschil gedetecteerd worden. Het motormanagement kan dan bepalen of de motor meer of juist minder vermogen moet leveren om het ontstane snelheidsverschil op te heffen. Hierdoor kan in alle omstandigheden voorkomen worden dat een aangedreven wiel gaat doorslaan. Het enige wat een bestuurder hoeft te doen is het koppelingspedaal snel op te laten komen en het motormanagement zorgt voor een extreem snelle start (lancering). Launch control is een soortgelijk systeem als het meer bekende traction control system (TCS). TCS is vaak erg veilig geprogrammeerd waardoor een snelle accelleratie alsnog verhinderd wordt.
De DTA -module wordt geprogrammeerd met software van DTA-fast. Hieronder enkele screenprints om een indruk op te kunnen doen van de mogelijkheden.